آغاز چهارمین اجلاس نمونه دبیرستان های سازمان بین المللی همکاری اسلامی در استانبول

آیین افتتاحیه چهارمین اجلاس نمونه دبیرستان های سازمان بین المللی همکاری اسلامی در استانبول که با همکاری انجمن جوانان همکاری اسلامی (ICYF)، دبیرستان امام خطیب بی اوغلو و بنیاد آموزش و فرهنگ بی اوغلو برگزار شد، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سپس نواختن سرود ملی آغاز گردید.

آیین افتتاحیه چهارمین اجلاس نمونه دبیرستان های سازمان بین المللی همکاری اسلامی در استانبول که با همکاری انجمن جوانان همکاری اسلامی (ICYF)، دبیرستان امام خطیب بی اوغلو و بنیاد آموزش و فرهنگ بی اوغلو برگزار شد، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سپس نواختن سرود ملی  آغاز گردید.

خالص یونس ارسوز، معاون وزیر ورزش و جوانان ترکیه در سخنرانی افتتاحیه ضمن تاکید بر لزوم یادآوری فاجعه انسانی در فلسطین، تصریح کرد: هر روز شاهد مرگ هزاران نفر هستیم. به عبارت دیگر، شاید یکی از درمانده ترین لحظات امت اسلامی را تجربه می کنیم. خداوند ما را ببخشد که کاری جز دعا از دستمان برنمی آید.

وی در ادامه گفت: اما همه ما باید به فکر انجام کاری باشیم. ترکیه در برابر این فجایع انسانی سکوت نخواهد کرد، اجازه نخواهد داد به دست فراموشی سپرده شود. ترکیه تا وقتی عاملان و قاتلان محاکمه نشده و به سزای اعمالشان نرسند، دست از پیگیری برنخواهد داشت.

آغاز چهارمین اجلاس نمونه دبیرستان های سازمان بین المللی همکاری اسلامی در استانبول

نظیف یلماز، معاون وزیر آموزش و پرورش ترکیه نیز اظهار داشت: دوران کودکی و جوانی ما مصادف با جنگ افغانستان و بوسنی بود، قتل عام های متعددی چون سربرنیتسا در چچن و قلب اروپا اتفاق افتاد. در آن دوران در اعتراض به این کشتارها اعلامیه پخش کردیم و دست به تظاهرات زدیم.

او همچنین اضافه کرد:  اما حقیقتا هیچ گاه به این اندازه مستاصل و درمانده احساس نکرده بودم. انگار دنیای امروز یک زندان است و فقط مردم غزه آزاده هستند و به ما درس عزت می آموزند.

طاها آیهان، دبیرانجمن جوانان کشورهای  همکاری اسلامی در سخنان خود از فاجعه انسانی در فلسطین صحبت کرد. وی همچنین به شهدای ترکیه و حمله تروریستی در ایران نیز اشاره کرد.

در بخش دیگر  این نشست محمد گورمز، رئیس سابق سازمان امور دینی ترکیه (دیانت )، احمد ایشلین، مدیر کل آموزش و تعلیم دینی وزارت آموزش و پروش ترکیه  طی سخنانی بر مسئولیت های جوانان و بر اهمیت این نشست تاکید کردند.

 این اجلاس همچنین به عنوان یک پلتفرم مهم برای افزایش علاقه جوانان به روابط بین الملل، دیپلماسی و صلح جهانی و افزایش آگاهی آنها و همچنین دادن فرصتی به جوانان کشورهای اسلامی برای ارائه دیدگاه ها ، پیشنهادات  ، راه می باشد .

در چارچوب این اجلاس، شرکت کنندگان پیشنهادات و راه کارهای  خود را در کمیته های مختلف به زبان عربی و انگلیسی ارائه کردند. از جمله موارد مطروحه در این نشست "بهبود همکاری در مدیریت امدادرسانی در بلایای طبیعی"  که در سطح شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری کشور های اسلامی مطرح خواهد شد  و روش های "مبارزه با سرکوب و حملات به نوار غزه" که  در "کمیته بیت المقدس" مطرح خواهد شد.

کارگروه های با محوریت «ارتقاء همکاری علم و فناوری بین کشورهای عضو OIC» در کمیته همکاری علمی و فناوری (COMSTECH)  سازمان همکاری اسلامی نیز در حاشیه این اجلاس برگزار گردید.

آغاز چهارمین اجلاس نمونه دبیرستان های سازمان بین المللی همکاری اسلامی در استانبول

چهارمین اجلاس نمونه دبیرستان های سازمان بین المللی همکاری اسلامی با حمایت وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و ترکیش ایرلان با حضور 224 دانش آموز از 39 کشور از 4 ژانویه لغایت 7 ژانویه 2023 برگزار شد.

منبع خبر:

https://www.yirmidort.tv/gundem/4-uluslararasi-model-islam-isbirligi-teskilati-liseler-zirvesi-istanbulda-basladi-145505

کد خبر 18105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =